Guides

Employer branding – hvad er nu det?!

Employer branding - Hvad er det?

Uanset om de ved det og uanset om de gør noget ved det, har alle virksomheder et employer brand. En virksomheds employer brand er afgørende for, om nye medarbejdere har lyst til at arbejde der – og om nuværende har lyst til at blive og yde. En virksomheds employer brand fortæller noget om virksomhedens evne til at markedsføre sig som en attraktiv arbejdsplads – og dermed noget om den reelle opfattelse af virksomheden som arbejdsplads på godt og ondt

Skab jer en unik position

Et godt employer brand tager udgangspunkt i, om jeres kultur, omdømme og kommunikation hænger sammen. Med andre ord: Hvordan I som virksomhed skaber en unik position som en attraktiv arbejdsplads.

Employer branding har ændret sig markant de seneste ti år, herunder mest væsentligt i valget af kanal. I dag er den primære kanal til employer branding de sociale medier. Hele idéen med sociale medier er at skabe relationer og bygge netværk. På den måde ligger det nærmest i de sociale mediers DNA, at de er et ideelt redskab til employer branding. Her er der også mulighed for at kommunikere med de kandidater, som ikke direkte er i markedet for et nyt job (passivt jobsøgende), men måske kan flyttes med det rette tilbud. Det bliver særligt vigtigt, når efterspørgslen på arbejdskraft stiger, og det bliver svært at få fat på kvalificerede medarbejdere.

Hvilke fordele er der?

Har man en velovervejet employer branding strategi, kan det give en række fordele som virksomhed. Det behøver ikke at være svært, men man skal gøre en indsats. Og lad os bare tage den med det samme: Slush-ice hver fredag er ikke nok 

Der er mange fordele ved at bruge sociale medier til employer branding:

  • I kan fremstille et ensartet (og troværdigt) billede af jeres virksomhed
  • I har mulighed for at indgå i dialog med potentielle kandidater
  • I har mulighed for at nå passivt jobsøgende med relevante budskaber
  • I kan styrke virksomhedens pipeline af talentfulde kandidater
  • I kan opbygge netværk og derved opnå langvarige relationer
  • I kan bruge jeres medarbejdere som ambassadører for virksomheden
  • Og – for resten – er det en langt billigere kanal end mange andre, som f.eks. TV og outdoor

Hvad kræver employer branding?

Som ledelse kræver det mod at se sig selv i øjnene og stille spørgsmålet: ”Er vi en attraktiv arbejdsplads, og deler vores medarbejdere denne holdning?”. Hvis ikke, hvordan får vi dem så til at stå frem og fortælle, hvad der skal gøres anderledes? Alternativet er at lade stå til med alle de farer, der ligger i det. Ikke mindst at de mest kvalificerede ansøgere retter deres opmærksomhed mod andre steder.

Du bør derfor starte med at spørge jeres medarbejdere, hvad de synes om at arbejde hos jer. Derved får I taget temperaturen hos jeres medarbejdere og får samtidig en idé om, hvad de sætter pris på eller evt. mangler på arbejdspladsen. Denne viden er yderst relevant og bør indgå som et led i brandingstrategien af jeres arbejdsplads. Desuden kan den bruges i forhold til fastholdelse af medarbejdere og ved områder, hvor der er påkrævet akut handling.

Det allervigtigste ved jeres employer branding indsats er dog, at der skal være et match mellem virkeligheden og den måde, I brander jeres arbejdsplads på. Ellers kan I hurtigt fremstå utroværdige – og det sælger altså ikke billetter til jeres ledige stillinger.

Hvordan man gør det rent praktisk kommer vi nærmere ind på i næste indlæg.

 

Vidste du….
Ifølge en rekrutteringsanalyse var det i 2016 blot 30% af de danske virksomheder, der arbejdede med employer branding.* Dette tal er med stor sandsynlighed vokset siden da, og hos mange af de helt store virksomheder er man begyndt at ansætte deciderede ”Employer Branding Specialister”. Mindre kan dog også gøre det, så hvis I blot starter med nogle enkelte tiltag, fx på de sociale medier, står I allerede stærkere i kampen om de kloge hoveder og varme hænder.

Kilde: Ballisager – Rekrutteringsanalysen 2016