Derfor er employer branding på sociale medier vigtigt | Ofir.dk
Rekruttering
Jeanette Hänel, 16. september 2016

Employer Branding på sociale medier – derfor!

Employer Branding på sociale medier – derfor!

Alle virksomheder har et employer brand, uanset om I gør noget ved det eller ej. Jeres employer brand er afgørende for, om nye medarbejdere har lyst til at arbejde hos jer – og om nuværende har lyst til at blive og yde. Et godt employer brand tager udgangspunkt i, om jeres kultur, omdømme og kommunikation spiller sammen. Med andre ord – hvordan I som virksomhed skaber en unik position som en attraktiv arbejdsplads.

Employer branding har ændret sig markant de seneste ti år, herunder mest væsentligt i valget af kanal. I dag er den primære kanal til employer branding de sociale medier. Hele idéen med sociale medier er at skabe relationer og bygge netværk. På den måde ligger det jo nærmest i deres DNA, at de er et ideelt redskab til employer branding. Her er der også mulighed for at kommunikere med de kandidater, som ikke direkte er i markedet for et nyt job (passivt jobsøgende), men måske kan flyttes med det rette tilbud. Det bliver særligt vigtigt, når efterspørgslen på arbejdskraft stiger.

En anden god måde at understøtte en virksomheds employer brand på er ved hjælp af et professionelt og appellerende ansøgersite. Særligt mindre og mellemstore virksomheder, der ikke nødvendigvis er et kendt brand blandt jobsøgende eller har en lang forkromet historie bag sig, er nødt til at finde nye måder at blive set og hørt på, hvis de skal være med i kampen om de bedste kandidater. 

Vidste du at...?

Et ansøgersite fortæller om jeres virksomhed som arbejdsplads – om alt lige fra medarbejdergoder til arbejdsglæde og trivsel. Tekster, billeder og videoer giver et godt indtryk af jeres kultur og hjælper jer i kampen om de bedste ansøgere.

Læs mere om fordelene ved et ansøgersite fra Brandero her

 

Besøg Johannes Fogs ansøgersite her

Besøg  QuickPots ansøgersite her

Besøg Dantaxis ansøgersite her

Besøg Elogic Systems' ansøgersite her

Fordelene ved employer branding på sociale medier

Der er mange fordele ved at bruge sociale medier til employer branding:

  • I kan fremstille et ensartet (og troværdigt) billede af jeres virksomhed
  • I har mulighed for at indgå i dialog med potentielle kandidater
  • I har mulighed for at nå passivt jobsøgende med relevante budskaber
  • I kan styrke virksomhedens pipeline af talentfulde kandidater
  • I kan opbygge netværk og derved opnå langvarige relationer
  • I kan bruge jeres medarbejdere som ambassadører for virksomheden
  • Og så er det en langt billigere kanal end tidligere brugte kanaler, som f.eks. TV og outdoor

Tjekliste til employer branding på sociale medier

Det er umiddelbart svært at få øje på ulemperne ved at lave employer branding på sociale medier. Hvis I arbejder aktivt med jeres employer brand, er det derfor en kanal, I kan få stor værdi af. Der er selvfølgelig også faldgruber, som I skal være opmærksomme på – men denne lille tjekliste kan hjælpe jer med at styre udenom de værste:

  • Udarbejd en employer branding strategi, så I har et styreredskab (læs mere her…)
  • Post indlæg jævnligt, så seneste indlæg ikke er 6 mdr. gammelt…
  • Sørg for at interagere med dit publikum – dvs. deltag i samtaler og svar på spørgsmål!
  • Sørg for at jeres budskaber og kommunikation på de sociale medier stemmer overens med den virkelighed, jeres målgruppe møder udenfor internettet
  • Husk at måle på jeres employer brand, så I ved, om jeres tiltag har den ønskede effekt

Brug jeres ’hemmelige’ våben!

Helt hemmelige er de nok ikke – men i hvert fald er jeres eksisterende medarbejdere et meget stærkt våben, som I skal huske at bruge i kampen om de bedste og mest talentfulde kandidater.

Mange virksomheder hævder – med rette – at medarbejderne er virksomhedens vigtigste aktiv. Derfor er det også vigtigt, at employer branding ikke kun fokuserer på at tiltrække nye medarbejdere, men derimod på at fastholde og motivere eksisterende medarbejdere. Det har to positive effekter.

Udover at de bliver tilfredse og produktive medarbejdere, så kan de nemlig også bruges som ambassadører for virksomheden, hvilket er noget af det mest troværdige employer branding, en virksomhed kan opnå: Glade medarbejdere, som er så stolte af deres arbejdsplads, at de har lyst til at vise den frem på de sociale medier.

Vidste du at...?


En undersøgelse om employer branding viser, at 59% af potentielle ansøgere anser informationer fra medarbejdere i en virksomhed mere troværdige end informationer fra virksomheden selv. Desuden vurderer hele 70%, at det er mere sandsynligt, at de vil søge job i en virksomhed, hvis de har læst positive opslag og kommentarer fra medarbejdere i virksomheden*.


*Kilde: CORE:WORKERS – www.employerbranding.dk

 

Vælger I at bruge jeres medarbejdere som ambassadører, er det vigtigt, at I også giver dem den tid og det ansvar, det kræver, at agere som ambassadører. Det forudsætter til gengæld udvikling af en social media politik, som klart kommunikerer jeres forventninger til ambassadørerne.