Jobannoncering

Jobannoncering på Facebook – Find dem, der ikke finder jer

Rekrutter medarbejdere med Facebook annoncering

I dag søger langt de fleste ikke aktivt efter job. De finder ikke jeres ledige stilling, så I må finde dem. Ifølge Danmarks Statistik er det nemlig kun 3,7% af den danske arbejdsstyrke, der er ledige på jobmarkedet. Derfor kan det være svært for arbejdsgivere at få fat i de helt rigtige og mest kvalificerede medarbejdere til virksomheden. Mange leder jo ikke aktivt efter nyt job på fx jobportaler, når de allerede er i job. Dog har hele 75% af arbejdsstyrken i Norden tilkendegivet, at de er passivt jobsøgende, ifølge en rapport fra LinkedIn. Det vil sige, at de ikke aktivt søger efter nyt job, men er åbne for et jobskifte hvis de falder over det rigtige.

En effektiv metode til at fange de dygtige og relevante kandidaters interesse – og søge jeres ledige stilling – er derfor gennem annoncering på sociale medier, da hele 78% af danskerne benytter disse dagligt ifølge DR’s rapport Medieudviklingen 2019. Nedenstående diagram viser det daglige forbrug målt på hver enkelt socialt medie. Her er Facebook den klare vinder med 64% daglige danske brugere:

Sociale medier 2018-2019

Medieudviklingen 2019, DR Medieforskning

Et andet argument for at benytte jobannoncering via sociale medier er, at danske virksomheders brug af sociale medier til rekruttering er steget med over 100% siden 2014 – se nedenstående figur.

Statistikbanken

Danmarks Statistik, Statistikbanken 

Hvorfor er Facebook et effektivt rekrutteringsmedie?

Facebook er uden sammenligning det største sociale medie i Danmark. Det ses tydeligt på det øverste diagram der viser, at 64% af den danske befolkning over 12 år bruger Facebook dagligt. Facebook har lige siden opstarten i USA i 2004 været gode til at indsamle data fra deres brugere. I Danmark vandt Facebook frem omkring 2007, hvor mediet blev oversat til dansk.

Dette betyder, at Facebook har store mængder data om deres brugere – også de danske – som annoncører kan bruge til at målrette deres annoncer til meget specifikke målgrupper. Derfor er der stort potentiale for at ramme de helt rigtige kandidater til din jobannonce, hvis den publiceres som en sponsoreret Facebook-kampagne.

Facebook-annoncer kan placeres mange steder, blandt andet i Facebook newsfeed, marketplace, videofeeds og i Messenger-app’en, som ejes af Facebook. Det mest optimale er at lade Facebooks algoritme sørge for, at annoncen placeres de steder der giver det bedste resultat til den laveste pris i forhold målgruppen, i stedet for manuelt at vælge placeringer til eller fra.

En annonce kan i Facebook newsfeed se således ud:


 

Rekruttering gennem Facebook – hvordan?

Når man vil bruge Facebook som effektivt rekrutteringsværktøj er der tre områder, du bør have styr på for at nå ud til de rigtige profiler, der passer til din ledige stilling:

  • Målgruppe for Facebook-kampagnen for jobannoncen
  • Indhold og budskab i Facebook-kampagnen for jobannoncen
  • Budget- og performanceoptimering

Du kan nemlig let risikere at spilde dit kampagnebudget, hvis du ikke har optimeret din kampagne efter den korrekte målgruppe og med det rette indhold og budskab.

Målgruppe

En vigtig del af at annoncere på Facebook er at definere sin målgruppe – og det er især essentielt når du søger en kandidat til en specifik stilling, da du ikke ønsker at jobannoncen rammer personer, som finder den irrelevant.

Jo flere af Facebooks målretningsmuligheder du bruger, jo mere præcis og snæver bliver din målgruppe. Dette er en stor fordel inden for jobannoncering, da du kan ramme meget specifikt og dermed få gode og kvalificerede kandidater til din ledige stilling.

Helt overordnet tilbyder Facebook tre kategorier af målretningsmuligheder:

  • Brugerdefinerede målgrupper
  • Kopimålgrupper
  • Demografi og interesse

Brugerdefinerede målgrupper bygger på egen data og kan fx laves på baggrund af e-mail lister (førstepartsdata du har samtykke til at bruge), som du har fra din virksomheds nyhedsbrevstilmeldinger. 

Kopimålgrupper kan fx laves på baggrund af din website-trafik, hvor du kan få Facebook til at ramme personer, der minder om de personer, som har besøgt din hjemmeside (via cookies).

Målgruppesegmentering via demografi og interesse kan fx gøres på baggrund af blandt andet bopæl, uddannelse, stillingsbetegnelse og interesser. Den store faldgrube ved denne metode er, at mange Facebook-brugere ikke har angivet eller opdateret hverken uddannelse eller stillingsbetegnelse på deres profil, som er de to vigtigste i rekrutteringsøjemed.

Indhold og budskab

I en kampagne på Facebook har du ikke mange ord at gøre godt med. Det er derfor vigtigt at tydeliggøre sit budskab, som i dette tilfælde vil være, hvad jobbet er, hvad stillingen kræver af kompetencer og hvad I som virksomhed kan tilbyde den kommende medarbejder.

Dette vil i sig selv kunne fylde for meget, hvorfor kunsten er at få de vigtigste elementer fremhævet sammen med en call-to-action, der får kandidaterne til at læse mere om jobbet på selve jobopslaget.

Budget og performance

Som med en hvilken som helst Facebook-kampagne skal man gøre sig klart, hvor mange penge man vil bruge samt hvilke placeringer kampagnen skal være synlig på. Herefter er det vigtigt, at man i kampagneforløbet observerer, hvordan kampagnen performer og er klar til at lave ændringer og optimere, hvis det ikke går som ønsket.

Hvordan laver Ofir jobannoncering på Facebook?

Ofir er den opsøgende jobportal. Det betyder, at det er vores mål at finde de helt rigtige kandidater til din virksomheds ledige stillinger. Det gør vi ved at være der, hvor kandidaterne er – på Facebook/Messenger, Instagram, LinkedIn og digitale medier som Google – i stedet for kun at annoncere på traditionelle jobportaler. Vi hjælper dig altså med at nå ud til både de passivt og aktivt jobsøgende.

Vi har gjort det til vores spidskompetence at håndtere vores kunders jobannonceringskampagner på blandt andet Facebook, så de performer bedst muligt og giver flest kvalificerede, potentielle kandidater.

Hvert år producerer vi flere tusinde kampagner og bruger derfor vores store database samt mangeårige erfaring og viden på området til at opsætte, målrette og budgetoptimere kampagnerne, så de opfylder kravene til de enkelte jobopslag. Det indebærer også at Facebook-kampagnen får de rette budskaber, call-to-actions og visuelle udtryk der gør, at de rette kandidater fænges af annoncen og får lyst til at søge stillingen.

Bruger du os, får du både tekstforfattere, social media specialister og dataspecialister ind over din jobannonces performance på sociale og digitale medier – på den måde sikre vi os, at du får kvalificerede ansøgere til din ledige stilling.

 

Se vores samlede info om annoncering på sociale medier her

Se vores mediepakker og priser her