Ledelse og Strategi
Jeanette Hänel, 16. juni 2016

Plej virksomhedens omdømme med gode rekrutteringer

Plej virksomhedens omdømme med gode rekrutteringer

Har du tænkt over, hvilket signal din virksomhed sender, når I rekrutterer nye medarbejdere?

I mange små og mellemstore virksomheder er rekruttering en udfordring, fordi det tager tid. Tid de fleste helst ville bruge på kunderne og forretningen. Derfor ligger fokus på at finde den rette medarbejder hurtigst muligt, så man kan komme tilbage til at passe forretningen.

Men ansøgere er jo også potentielle kunder, som kan have positiv eller negativ indflydelse på din forretning – afhængig af deres oplevelse med og opfattelse af din virksomhed. Derfor skal en jobsøger behandles ligeså godt som den kunde, der vil købe din virksomheds produkter.

Jobansøgere er også kunder

Kampen om kundernes opmærksomhed er større end nogensinde før, så når I har chancen, gælder det om at pleje virksomhedens omdømme – ikke mindst når din virksomhed søger nye medarbejdere. De fleste søger nemlig hjælp og sparring i familien, blandt venner og i deres netværk, når de søger job. Deres oplevelser med din virksomhed når derfor ud til en større gruppe mennesker, som kunne være potentielle kunder.

Med andre ord er det ikke kun de jobsøgendes indtryk af din virksomhed, der er på spil – det er også virksomhedens omdømme i en bred kreds af interessenter. Skal din virksomhed rekruttere, er det derfor vigtigt, at I giver den jobsøgende en positiv oplevelse, som sender det ønskede signal til omverdenen.

Overordnet har I to knapper at skrue på: Annoncering af jobbet samt måden I behandler jeres ansøgere på i rekrutteringsprocessen.

Jobannoncen

En jobannonce skal ikke blot fortælle om jobbet. Den skal også forklare, hvad virksomheden laver, hvilke værdier virksomheden har, og hvorfor virksomheden og dens produkter er vigtige. Det er også relevant at forklare, hvorfor virksomheden rekrutterer. Skyldes det vækst, er virksomheden i gang med udvidelse eller omstrukturering, eller er der blevet behov for nye ressourcer.

Endelig er det vigtigt at fortælle om f.eks. CSR-aktiviteter, udviklingsmuligheder, arbejdsliv/familiebalance og andet, der kan sige noget om virksomheden og dens værdier. Kort sagt gælder det om at ’sælge’ både jobbet og virksomheden i annoncen – og at gøre det på en troværdig, informativ og appellerende måde.

Vil du have flere tips til at skrive jobannoncer, så download guiden Den gode jobannonce.

Professionel rekruttering

I rekrutteringsfasen er jeres håndtering af ansøgninger og henvendelser fra kandidater meget vigtig. Den sender et stærkt signal om, hvem I er, og hvad I står for. Det gælder om at give ansøgerne en positiv oplevelse, også selvom det for de fleste ender med et afslag. Det gør I bl.a. ved at kvittere hurtigt ved hver enkelt ansøgning, ved at give klar besked om hvornår der bliver indkaldt til samtaler og ved at håndtere alle spørgsmål og henvendelser venligt og professionelt.

Når I har fundet den rette kandidat, skal der sendes afslag til de andre ansøgere. Her er det igen vigtigt at tænke over, hvordan I fremstår positivt og efterlader et godt indtryk. Husk at folk har investeret tid i at søge jobbet hos jer. De har derfor krav på at få hurtig besked, når jobbet er blevet besat.

I afslaget bør I fortælle, hvilken profil der endte med at få jobbet, så ansøgerne får noget brugbar viden med sig. En god tommelfingerregel er, at jo mere tid ansøgerne har brugt på ansøgningen og kontakten til jeres virksomhed, desto mere tid bør I også bruge på at give kandidaterne feedback. Har der f.eks. været screeninger og tests undervejs, er det vigtigt at give den enkelte kandidat feedback på resultaterne. Har en kandidat været til samtale, bør I altid give en mundtlig uddybning af afslaget.

Lykkes I med at give jeres ansøgere en god oplevelse, får I ikke kun nemmere ved at tiltrække gode kandidater næste gang. I får også skabt et godt omdømme i ansøgernes netværk. For hvem ved, om en ansøgers mand, kone, nabo eller ven tilfældigvis er din næste kunde?

Har du lyst til at vide mere om, hvordan du sikrer en effektiv og professionel rekruttering, så download guiden Planlægning af din rekruttering. Med god planlægning er du langt bedre rustet til at give ansøgerne en god oplevelse – og sikre virksomheden et godt omdømme.