Jobannoncering

Rekruttering med LinkedIn annoncering

Rekruttering med LinkedIn jobannoncering

Hvis man som jobsøger leder efter job, hvor leder man så? Det kommer ofte an på, om man er aktivt eller passivt jobsøgende. Har man ikke et job, er man aktivt jobsøgende og bruger derfor i højere grad jobportaler som fx Ofir – men har man et job og er åben for nye jobmuligheder, er man passivt jobsøgende. Hele 75% af arbejdsstyrken i Norden har tilkendegivet, at de er passivt jobsøgende, ifølge en rapport fra LinkedIn – det vil sige, at de er åbne over for muligheden for at skifte job, hvis den viser sig. Kombineret med den lave danske ledighed (3,7%) betyder det, at virksomheder i mange tilfælde må gøre mere end blot at lave et jobopslag, hvis de vil finde den rette medarbejder til deres ledige job – for den person skal netop oftest findes blandt dem, der allerede er i arbejde.

De rette kandidater finder nemlig ikke din virksomhed, så I må finde dem i stedet.

En effektiv metode til at fange de dygtige og relevante kandidaters interesse – og søge jeres ledige stilling – er derfor gennem annoncering på sociale medier, fx LinkedIn. Generelt er 78%  af den danske befolkning nemlig dagligt på sociale medier.

Hvorfor er LinkedIn et effektivt rekrutteringsmedie?

LinkedIn er verdens største professionelle netværk. Og platformens status som et sådant netværk har gjort, at den adskiller sig fra andre sociale medier. LinkedIn henvender sig primært til jobsøgende, rekrutteringsspecialister og fagfolk fra mange forskellige brancher, der gerne vil udvide deres netværk, opbygge faglig autoritet, holde nye jobmuligheder åbne eller følge med i, hvad der rører sig på deres arbejdsområde.

Rapporten Mediernes udvikling i Danmark 2019 viser, at 50% af de 19-34-årige, 56% af de 35-54-årige og 33% af de 55-70-årige har en profil på LinkedIn. Det er altså en stor del af den danske arbejdsstyrke, der er at finde på LinkedIn. Samme kilde fortæller, at der blandt disse brugere er sammenlagt 46% der svarer, at de bruger mediet enten flere gange om ugen, dagligt eller flere gange dagligt.

Ifølge den førnævnte rapport fra LinkedIn, er faglige netværk som LinkedIn det andet mest populære sted at lede efter nye jobmuligheder blandt arbejdsstyrken i Norden. I det hele taget anvender de fleste internettet til at søge nye muligheder – se nedenstående graf.

LinkedIn Talent Solutions rapport 2015, Norden

Derudover er LinkedIn et populært medie for virksomheder. Her arbejder man med virksomhedens employer brand samt søger efter og tiltrækker potentielle medarbejdere, som kunne være interesserede i virksomheden. Danske virksomheders brug af sociale medier til rekruttering er steget med over 100% siden 2014, hvilket også er en grund til at være til stede på LinkedIn som virksomhed, hvis man ikke allerede er det – se nedenstående figur.

Danmarks Statistik, Statistikbanken

Nogle brancher og arbejdsområder bruger LinkedIn mere aktivt end andre, men generelt vil man kunne finde fagfolk fra de fleste brancher på platformen. Herunder kan du se to danske top 7-lister fra 2019 over hhv. brancher og arbejdsområder på LinkedIn:

Kilde: balisager

Ud fra begge af de ovenstående top 7-lister ses det, at der er en overvægt af brancher og arbejdsområder, der kræver medarbejdere med mellemlange og lange uddannelser, hvor mange af dem varetager kontorrelaterede jobs. Hvis man som virksomhed opererer inden for en af disse top 7 brancher eller søger medarbejdere, der skal varetage funktioner inden for en eller flere af disse arbejdsområder, bør man stærkt overveje at bruge LinkedIn som en del af ens jobannoncerings- og rekrutteringsstrategi – det er med stor sandsynlighed her, man finder de kompetente kandidater til ledige stillinger inden for de nævnte områder.

Så hvorfor skal din virksomhed være til stede på LinkedIn og bruge det aktivt i rekrutteringen?

Fordi det er et netværk for fagprofessionelle, som over halvdelen en stor del af den danske arbejdsstyrke benytter. Det er mediet, du som virksomhed skal bruge for at sondere terrænet for talenter inden for din branche. Og det gør du lettest og smartest med annoncering på platformen, hvor du nemt kan ramme de helt rigtige kandidater til din ledige stilling – mere om det i næste afsnit.

Rekruttering på LinkedIn – hvordan?

LinkedIn har meget jobspecifikke data på deres brugere. Dermed bliver målretningskriterierne – og derfor også resultaterne – på din LinkedIn annoncering meget præcis. Du har altså øget adgang og eksponeringsmulighed til en bred skare af potentielle og kvalificerede kandidater, der har præcist den jobtitel og uddannelse du ønsker af en kommende medarbejder. LinkedIn har tre rekrutteringsmuligheder, du kan benytte dig af som virksomhed/arbejdsgiver:

  • Gratis eller betalt search: Du kan lave gratis søgninger efter kandidater der passer til din ledige stilling, eller du kan bruge udvidede LinkedIn-pakker og dermed betale dig fra at kunne målrette dine søgninger mere præcist. Det kan fx være LinkedIn Recruiter, der giver dig adgang til alle LinkedIn-profiler.
  • Gratis annoncering af jobopslag: Det koster ikke noget at lave et jobopslag på jeres virksomhedsprofil, din egen eller dine kollegaers personlige LinkedIn-profil, eller i relevante grupper på LinkedIn. Ved jobopslag på personlige profiler kan man både vælge at lade medarbejderne være den primære afsender på opslaget, eller bede dem om at dele det opslag virksomheden har lavet og dertil skrive deres egen anbefaling af, hvorfor andre bør søge stillingen.
  • Betalt annoncering af jobopslag: Der er tre muligheder: Job Slots og Job Posts, som er LinkedIns promoverede jobannoncer, og så LinkedIns annonceringsmodul. Herunder beskriver vi annonceringsmodulet nærmere.

LinkedIn annonceringsmodul:

LinkedIn tilbyder mange af de samme annonceringsmuligheder som man måske kender fra Facebook. Annoncer placeres oftest som sponsorerede opslag i LinkedIn newsfeed, men det er også muligt at annoncere via sponsorerede InMails i brugernes LinkedIn indbakke, lead-gen formularer i newsfeedet, tekstannoncer eller Spotlight annoncer i højre side af forsiden/newsfeedet samt sponsorerede jobannoncer i Job Slots.

Den mest almindelige annonceringsplacering er som nævnt sponsorerede opslag i LinkedIn newsfeed. Her er fordelen, at du rammer brugeren på tværs af enheder som mobil, tablet og computer. Placeringen giver dig også et større udvalg af annonceringsformater; et billede + tekst, en videoannonce eller en karrusel-annonce med op til 10 billeder.

Formater som billede eller video er et vigtigt element til at fange de kvalificerede kandidaters opmærksomhed. LinkedIns undersøgelser viser, at opslag med et billede i gennemsnit giver 98% flere kommentarer og at brugen af video i et opslag i gennemsnit giver 75% flere delinger end opslag uden. Dertil skal du også gøre dig klart, hvad din call-to-action i jobopslaget er og sørge for at skrive denne så den ses som noget af det første, når relevante kandidater eksponeres for annoncen.

Her ser du fire eksempler på jobannonceringskampagner i LinkedIns newsfeed:

Budget:

For hver sponsoreret jobopslagskampagne du opretter, er det essentielt at gøre sig klart hvor mange penge du vil bruge på annonceringen. Afhængig af det valgte annonceringsformat er der tre måder at angive et budget for sin kampagne på: et samlet budget for hele kampagnens levetid, et dagligt budget eller budgivning. Man betaler enten pr. klik (CPC), pr. tusinde visninger (CPM) eller pr. leveret InMail (CPS).

Målretning af dit jobopslag:

LinkedIn tilbyder to muligheder for målretning af en kampagne:

  • Målgruppe ud fra LinkedIns brugerdata: Her er geografisk beliggenhed et krav at målrette efter, men blandt de valgfrie målretningsfiltre er branche, studie, uddannelsesniveau, anciennitet, funktion, jobtitel, års erfaring m.fl.
  • Målgruppe ud fra egen data (Matched Audiences): Du uploader lister med din egen virksomhedsdata, fx e-maillister, cookiedata fra besøgende på virksomheden hjemmeside mm., og matcher disse data med medlemmer på LinkedIn.

Læs mere om målretningsmuligheder på LinkedIn her

Hvordan bruger Ofir LinkedIn til jobannoncering?

Hos Ofir er det vores mål at finde de helt rigtige kandidater til de ledige stillinger i din virksomhed. Derfor kalder vi os selv den opsøgende jobportal.
Vi hjælper dig med at nå ud til både passivt og aktivt jobsøgende ved ikke blot at være en traditionel jobportal, men at være der, hvor kandidaterne er dagligt – på LinkedIn, Facebook/Messenger, Instagram og digitale medier som Google.

Hver dag hjælper vi vores kunder med at håndtere deres jobannonceringskampagner, så de performer så godt som muligt på alle sociale og digitale platforme. Det har givet os erfaring og viden der gør, at det nu er vores spidskompetence at producere, målrette og optimere vores kunders kampagner, så de tiltrækker de helt rigtige kvalificerede kandidater. Denne erfaring har sammen med tusinder af tests vist os, at annoncering i LinkedIn newsfeed giver bedre resultater end LinkedIn Job Posts og Job Slots. Derfor er vores kampagner udelukkende i LinkedIn newsfeed.

Ved at købe en Ofir mediepakke til din ledige stilling får du både tekstforfattere, social media specialister og dataspecialister med ind over din jobannonces performance på sociale og digitale medier – på den måde søger vi for, at du får kvalificerede ansøgere til din jobannonce. God og performativ annoncering kræver nemlig erfaring, og den får du med i købet af en Ofir mediepakke – så behøver du ikke selv gøre dig de dyre erfaringer.

Se vores samlede info om annoncering på sociale medier her

Se vores mediepakker og priser her