Rekruttering
Jeanette Hänel, 19. oktober 2016

Rekruttering på sociale medier – skal, skal ikke?

Sociale medier til rekruttering

Rekruttering på sociale medier – skal, skal ikke?

Mange virksomheder bruger i disse år kræfter på at finde hoved og hale i, hvor deres penge er bedst givet ud, når de skal rekruttere nye medarbejdere. Især brugen af sociale medier i rekrutteringen deler vandene, og hvor nogle virksomheder bruger det som deres primære kanal til at finde nye medarbejdere, mener andre, at effekten og resultaterne er stærkt overvurderede.

Har I endnu ikke erfaringer med sociale medier til rekruttering, men masser af mod og lyst til at komme i gang, så får I her et overblik over de mest brugte medier til rekruttering, og hvordan I bruger dem. Forhåbentlig kan det give klarhed over, om sociale medier er noget, I fremover skal kaste jeres rekrutteringskroner efter.

Hvilke medier er der?

Der findes sikkert adskillige og mere nicheprægede sociale medier, der kan bruges til rekruttering. LinkedIn, Facebook og Twitter er dog de medier, der bruges absolut mest i Danmark, og derfor er de beskrevet her.

 

LinkedIn

LinkedIn er det største professionelle sociale netværk i Danmark med knap 1,8 mio. danske brugere. For de private profiler bruges LinkedIn til at holde styr på kontakterne i det professionelle netværk, mens det for virksomheder er et stærkt og oplagt valg af medie til jobannoncering. Der bliver hver dag slået jobs op på Linkedin, som ikke bliver slået op andre steder, hvilket fortæller noget om den værdi og styrke, mediet tillægges.

Sådan virker det: Når du rekrutterer via LinkedIn, har du overordnet tre muligheder:

Opslag på virksomhedsprofil:
På jeres profilside kan du lave opslag, der fortæller, at I rekrutterer og med link til det aktuelle jobopslag. Opslagets effekt hænger sammen med, hvor mange følgere virksomhedssiden har, så det kan betale sig at arbejde målrettet på at opbygge en solid følgerskare. Det er som udgangspunkt gratis at lave opslag, men hvis du synes, at den har brug for lidt mere opmærksomhed, kan du betale for en Sponsored Update.

Betalt annoncering:
Har du brug for at ramme mere målrettet for at få kontakt til de rigtige kandidater, så er betalt annoncering en god mulighed. Det kræver dog, at du opretter dig som annoncør. Det er ikke helt ukompliceret at oprette annoncer på LinkedIn, og derfor vælger mange også at få hjælp fra en virksomhed eller et bureau, der specialiserer sig i at opsætte rekrutteringskampagner på sociale medier.

Fordelen ved betalt annoncering er, at du kan nå ud til hele LinkedIn netværket og ikke kun rammer de kontakter, der følger din virksomhed. Samtidig kan du segmentere målrettet mod relevante kandidater, f.eks. på baggrund af geografi, branche, uddannelsesniveau, titel osv.

LinkedIn Job Post
LinkedIn tilbyder også en egentlig ’jobsektion’, hvor man betaler for en såkaldt job-post – et jobopslag, der ligger under jobfanen på LinkedIn. Jobopslaget bliver desuden promoveret i både mails og i brugernes nyhedsfeed som ’Jobs you may be interested in’.

LinkedIn Job Posts henvender sig primært til de aktivt jobsøgende på grund af placeringen og deres tydelige fokus på promovering af ledige stillinger.

Læs mere om annoncering på Linkedin her

 

Facebook

Facebook er det mest brugte sociale medie i Danmark med omkring 3,5 mio. brugere. Det gør Facebook til et stærkt medie med stor rækkevidde og nærmest uanede muligheder for at få budskaber ud, som f.eks. hvis jeres virksomhed rekrutterer.

En af de helt store fordele ved at bruge Facebook til rekruttering er, at du når ud til en anden type kandidater end dem, der er til stede på jobportalerne. Det er de såkaldt passivt jobsøgende, som ikke aktivt søger job, og derfor opdager de måske ikke, at andre virksomheder kunne være interesseret i dem.

Sådan virker det: Som med LinkedIn, tilbyder Facebook både gratis og betalte muligheder, hvis du skal rekruttere:

Opslag på virksomhedsprofil:
På din virksomheds profilside kan du gratis lægge opslag og nyheder – herunder fortælle jeres følgere, når I ønsker at ansætte nye medarbejdere. Da et jobopslag på jeres profilside sjældent rammer helt spot on på relevante kandidater, kan I med fordel arbejde på at få så mange følgere som muligt og dermed få jeres budskab så bredt ud som muligt. Det er meget brugt at ’dele’ budskaber på Facebook, så er der nogle gode kandidater i jeres følgeres netværk, er der stor sandsynlighed for, at de får jobopslaget at se ad den vej.

Har du brug for at give dit budskab ekstra opmærksomhed, så kan du på Facebook (mod betaling) vælge at give det et boost. Så kommer det både bredere og mere målrettet ud.

Betalt annoncering:
Facebook brugere lægger typisk meget specifikke informationer op om sig selv, herunder sprog, uddannelse og arbejde. Da Facebook samtidig har nogle stærke værktøjer til segmentering, kan du lave nogle meget præcise søgekriterier, så du kun viser jobbet til en specifikt defineret målgruppe. Dermed vises annoncen kun for relevante kandidater.

Du kan vælge mellem flere typer annoncer og placeringer alt efter dit behov, formål og budget. F.eks. kan din annonce vises i modtagerens newsfeed, hvilket giver god eksponering.

Læs mere om annoncering på Facebook her 

 

Hos Ofir.dk mærker vi en stigende interesse for rekruttering via sociale medier, og derfor kan du annoncere på både Facebook og LinkedIn, når du annoncerer via Ofir jobunivers. Vi står naturligvis for al arbejdet med segmentering og opsætning, så det eneste du skal koncentrere dig om er at tage i mod ansøgningerne.
Læs mere her

 

Twitter

Twitter halter noget efter både LinkedIn og Facebook og har ’kun’ omkring 450.000 månedlige brugere. Brugen af Twitter til rekruttering er stadig noget forholdsvis nyt her i Danmark. Derfor er der heller ikke så mange virksomheder, der rekrutterer via Twitter endnu, men det er alligevel en mulighed, du bør overveje.

I og med at Twitter ikke er så udbredt endnu, skal du have med i overvejelserne, om jeres virksomhedsprofil, og den branche I opererer i, overhovedet egner sig til at rekruttere via Twitter. Twitters anvendelighed varierer nemlig fra faggruppe til faggruppe, men eksempelvis er der en del jobs indenfor presse, kommunikation og marketing, der bliver slået op på Twitter.

Sådan virker det: Twitter tilbyder nogenlunde de samme muligheder som LinkedIn og Facebook.

Opslag på virksomhedsside:
På Twitter kan du som virksomhed oprette en side, hvorfra du tweeter om virksomheden eller emner, der interesserer dine følgere og potentielle kunder. Igen er det en fordel, at du arbejder målrettet på at opbygge en skare af følgere, der har interesse i din virksomhed og dermed i at fortælle om den og dele dine opdateringer med deres egne følgere. På den måde får du dine budskaber (f.eks. jobopslag) så bredt ud som muligt. 

Du kan med fordel slå dine jobopslag på Twitter op under hashtagget #jobdk, som er det, der primært søges på af de jobsøgende.

Betalt annoncering:
Vil du sikre dit tweet en mere målrettet distribution, så har du mulighed for at betale for en annonce eller et jobopslag, hvilket giver adgang til segmentering af modtagerne. Det betyder, at du kan målrette dit opslag mod interesser, demografi eller adfærd på Twitter.

Læs mere om annoncering på Twitter her