Udvikling og uddannelse

Vær nysgerrig på dig selv og andre

Vær nysgerrig på dig selv og andre

Skrevet af Louise Hegner, HR-chef i Ofir.dk og BoligPortal

 

Kender du følelsen af, at din kollega, leder eller medarbejder ikke forstår dig? Eller at du helt utilsigtet ofte havner i små eller store konflikter med dem? Se herunder, hvad du selv kan gøre og blive mere opmærksom på.

 

Det menneskelige samarbejde bør prioriteres lige så højt som selve opgaveløsningen på alle arbejdspladser. Ligesom du har et ansvar for at få løst dine arbejdsopgaver, så har du også et ansvar for at få samarbejdet til at fungere – også selvom det kan være svært nogle gange.

 

Som leder har man naturligvis et større ansvar ift. at få samarbejdet til at fungere, styrke det og ikke mindst dyrke det. Her kan det at få indsigt i andres personlighedstyper og præferencer rent arbejdsmæssigt gøre en kæmpe forskel, uanset hvilken konstellation der samarbejdes i. Der skal afsættes tid til det, og min klare anbefaling vil være at få en ”HR fagperson” (intern eller ekstern) til at facilitere det i form af f.eks. teamdage eller tværfaglige ”sessions”, hvor det er mennesker og samarbejde, som er i fokus.

 

Når det er sagt, så kender jeg også alle argumenterne for, hvorfor det sjældent bliver prioriteret:

  • ”Vi har simpelthen for travlt, jeg kan ikke prioritere at samle hele teamet og trække en hel dag ud af kalenderen”
  • ”Den slags er mine medarbejdere slet ikke til, så det vil de ikke engagere sig i”
  • ”Teamet er ikke helt plads endnu, og der starter snart en ny kollega, som også lige skal nå at være med”

 

Og der kan være mange flere årsager…

 

Derfor vil jeg heller ikke bruge mere tid på at skrive om hverken typekoder eller farveenergier, selvom jeg er fan af den slags, men i stedet komme med 5 helt lavpraktiske råd til, hvad du selv kan gøre – for al udvikling starter som bekendt med dig selv!

 

”Take 5 (min)”

 

  1. En lille indsigt kan gøre en stor forskel
    Selv en lille indsigt i et andet menneske kan gøre en forskel i jeres samarbejde. Derfor skal du være nysgerrig på dine kollegaer, ledere og andre samarbejdspartnere. Ikke ”snagende” eller ”privat” nysgerrig, men nysgerrig på, hvorfor de oplever, hører og fortolker tingene, som de gør.

 

  1. Dine styrker kan blive din faldgrube
    I stressede eller pressede situationer (arbejdsmæssigt eller privat) kan selv vores største styrker blive en faldgrube. Vi kommer nogle gange til at gøre det, vi er bedst til alt for meget – f.eks. at planlægge, tage hensyn, eksekvere, være detaljeorienterede eller sige alt for meget eller alt for lidt.
    Hvornår er det, at det sker for dig eller dine kollegaer? Kan du selv gøre noget for at undgå det, eller kan du bede om hjælp til det?

 

  1. Hvad bringer det bedste frem i mig?
    Spørg dig selv om, hvornår du er bedst? Hvem eller hvad er det, som får det bedste frem i dig arbejdsmæssigt og hvorfor? Kan du svare på det samme om din kollega, leder eller medarbejder? Hvis ikke – så se punkt 1!

 

  1. Har jeg måske nogle ”blinde vinkler” på mig selv?
    Hvis du føler dig f.eks. provokeret, overset eller ofte misforstået af dem, du arbejder sammen med eller er leder for, så prøv at kigge indad. Har du måske noget med i din ”personlige bagage”, som ”støjer” eller ”fylder” uhensigtsmæssigt meget i din måde at høre og opleve tingene på? Det har vi nok alle sammen, kunsten er at få øje på det!
    Hvis du har mod på det, kan du prøve at spørge en kollega eller ven, om de vil give dig lidt ”kærlig indsigt” i dine mulige ”Blinde vinkler” (Johari vinduet (lederindsigt.dk).

 

  1. ”Bag de fleste handlinger ligger en god intention”.
    Ja, den kan være svær at sluge – og der er selvfølgelig visse ekstreme og afvigende undtagelser. Men den tanke kan noget, og vil gøre dig nysgerrig…

 

Louise Hegner er HR-chef i Ofir.dk og BoligPortal, der er en del af North Media A/S koncernen, hvor hun har været ansat siden 2011. Hun er uddannet Cand.mag. med speciale i HR fra Roskilde Universitetscenter (2003), og er bl.a. certificeret i Insights, MPA/EASI og JTI.